Ei ole vain yksityishenkilöitä, jotka arvostavat hyvää ääntä ja haluavat piilotettuja ratkaisuja, joissa keskitytään korkeaan laatuun. Tämä koskee myös monia pieniä ja keskikokoisia yrityksiä, jotka ovat huomanneet hyödyt investoida hyvään sisäänrakennettuun ääneen.
Yritykset kuten hotellit, ravintolat, toimistohotellit, erikoisliikkeet sekä erilaiset terveys- ja hoitoalojen yritykset pyrkivät luomaan tunnelmallisia ympäristöjä äänen avulla – asiakkaidensa ja liikevaihdon iloksi. Näin kertoo Sverre Sellæg Ramberg, HiFi Klubbens äänen ja kuvan asiantuntija, joka on työskennellyt hi-fi:n parissa yli 20 vuotta, mukaan lukien useita yrityksille tehtyjä projekteja:
"Hyvä musiikki, joka on tehty oikein, luo liikevaihtoa samalla tavalla kuin oikea sisustus ja oikea valaistus, koska ääni luo positiivisen tunnelman asiakkaille. Se voi todella olla kannattavaa", sanoo Sverre ja huomauttaa, että HiFi Klubben voi tarjota kaikkea räätälöidyistä ääneratkaisuista eri huoneisiin, neuvontaa ja ohjausta, suunnittelua ja asennusta sekä yhteyksiä asennusliikkeisiin ja arkkitehteihin.



Kova ääni ilman häiritsemistä
Yleensä se on yhdistelmä tekniikkaa, tietämystä ja nopeaa tukea, joka saa yritysasiakkaat ottamaan yhteyttä HiFi Klubbelle. Yritykset ovat usein enemmän kustannus- ja toiminnallisuuslähtöisiä kuin yksityiset asiakkaat, selittää Sverre. Heidän täytyy miettiä, miten ääni vaikuttaa asiakaskokemukseen, mitä järjestelmiä voidaan toimittaa ja miten he saavat nopeasti palvelua sekä – tietenkin – kustannuksia.
Monilla yrityksillä on tiloja, joissa on hyvä akustiikka, mutta ei aina kiireisessä arjessa olla niin tietoisia siitä, mitä ääni merkitsee asiakaskokemukselle: "Tässä kohtaa HiFi Klubben astuu kuvaan ja tarjoaa asiantuntevaa neuvontaa ja ohjausta", kertoo Sverre.
Esimerkiksi ravintola ei voi tyytyä siihen, että tilassa on vain yksi kaiutin toisessa päässä huonetta. Sen täytyy soittaa kovaa täyttääkseen tilan, mutta se häiritsee samalla niitä asiakkaita, jotka istuvat lähimpänä kaiutinta. Siksi kyse on hyvin suunnitelluista järjestelmistä, jotka on räätälöity asiakkaan olosuhteisiin ja tarpeisiin: "Järjestelmien täytyy olla vakaita ja lisäksi helppoja käyttää monille eri työntekijöille. Nämä ovat tärkeitä seikkoja hyvän äänen lisäksi", sanoo Sverre.



Varaa ilmainen
tapaaminen
Atriumista tuli äänioasis
Yksi HiFi Klubbens hyödyntäjistä on Hotel Verandi Oslon keskustassa, joka suuren rakennusremontin yhteydessä rakensi avoimen atriumin rakennuksen keskelle. Piha haluttiin varustaa äänellä, joka hemmottelee vieraita ja luo rauhallisen oaasin kaupungin keskelle häiritsemättä ympärillä olevia huoneita, selittää Sverre:
"Tässä oli kyse oikeiden kaiuttimien löytämisestä, jotka tuottavat tätä hyvää, rauhallista ääntä ja luovat tunnelmaa. Hyödynsimme paljon kokemustamme ulkoäänistä, joissa ei myöskään haluta, että ääni häiritsee muita kuin ne, jotka käyttävät kaiuttimia", kertoo Sverre, joka sai myös tehtäväkseen hankkia äänen hotellin kaikille sosiaalitiloille sekä kokousalueelle.
"Usein näemme vain tilojen piirustuksen, mikä voi olla haastavaa, mutta tässä tapauksessa pystyimme käymään yhdessä asiakkaan kanssa rakennuksessa ja näkemään huoneet ennen remonttia. Se helpotti suunnittelua huomattavasti", hän sanoo.
Jukeboksi ja äänet täysillä
20 minuutin ajomatkan päässä Hotel Verandista sijaitsee Johnny Rockers, joka on klassinen amerikkalainen diner. Diner on valinnut asentaa jukeboksin, joka täyttää koko tilan äänellä, ja jossa asiakkaat voivat valita musiikin itse. Se ei ole niin yksinkertaista kuin voisi kuvitella, selittää Sverre:
"Tässä ei ole kyse vain minijack-liitännästä phonolle, vaan melko kehittyneestä järjestelmästä, joka piti räätälöidä ja saada toimimaan meidän kaiuttimiemme kanssa. Näin ollen Johnny Rockers on aika siisti tapaus, sillä tämän tyyppiset ratkaisut ovat harvinaisia nykyään", Sverre sanoo ja jatkaa: "Puhumme burgereista, ranskalaisista ja milkshakeista trendikkäissä tiloissa ja hipissä musiikissa", hän vertaa Joe and the Juice -ketjuun, joka tunnetaan siitä, että sen äänitaso on keskimääräistä korkeampi:
"Ääni on näissä ravintoloissa muutaman desibelin korkeampi kuin perinteisissä ruokapaikoissa. Tämä saa vieraat ostamaan enemmän olutta ja ruokaa ja nauttimaan enemmän, mutta keskustelun täytyy silti onnistua. Tämä tasapaino onkin se, mikä tekee tällaisesta projektista taidetta."



Ei oikoteitä
Yritykset asettavat erityisiä vaatimuksia järjestelmien vakaudelle. Ei ole hyväksyttävää, että musiikki katkeaa kiireisenä perjantai-iltana, ja siksi HiFi Klubbesta toimitetaan järjestelmät aina yhdessä verkkojärjestelmän kanssa, joka varmistaa vakaan yhteyden koko ajan.
Vakaus on täysin välttämätöntä kassakoneiden ja useiden äänentoisto-, kuvan- ja vahvistinjärjestelmien yhteydessä, jotka on yhdistetty verkkoon, kertoo Sverre. Hän kehottaa yrityksiä ottamaan yhteyttä, jos ne haluavat työskennellä äänen kanssa liiketoiminnassaan. Esimerkiksi ei riitä, että ripustetaan kaiuttimia seinälle ilman, että mietitään, miten ääntä käytetään: "Yrityksille on kannattavaa priorisoida ääni. Se näkyy tuloksessa, ja me voimme auttaa siinä", sanoo Sverre.